1 września Administracja Podatkowa uruchamia centra obsługi. To nowe udogodnienie, dzięki któremu podatnicy będą mogli załatwić swoje sprawy nie tylko we własnym urzędzie, ale zrobią to także w wybranych miejscach na terenie całego kraju.
Ponadto w centrach, oprócz spraw podatkowych będzie można złożyć wybrane dokumenty z obszaru ZUS i akcyzy. Centrum obsługi powstanie w Urzędzie Skarbowym w siedzibie Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie - Al. Solidarności 5-9B i będzie jednym z 50 z kraju.
Dotychczas podatnik mógł załatwiać sprawy w swoim urzędzie skarbowym, w zależności od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy. Było to szczególnie uciążliwe dla tych, którzy pracują lub studiują z dala od domu. Uzyskanie np. zaświadczenia wymagało nawet kilkusetkilometrowej podróży. Od września wystarczy wizyta w jednym z 50 centrów obsługi.
W centrach pracownicy Administracji Podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, informować podatników o ich prawach i obowiązkach. Dodatkowo będzie można załatwić sprawy związane z rejestracją w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) i obsługą systemu e-PUAP.
Centra ułatwiają przedsiębiorcom, szczególnie tym najmniejszym, dostęp do usług Administracji Podatkowej, Służby Celnej oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Oprócz spraw realizowanych dotychczas przez urzędy skarbowe przedsiębiorcy będą mogli między innymi:
- złożyć deklaracje uproszczone z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U od samochodów osobowych lub pobrać potwierdzenie zapłaty akcyzy;
- złożyć dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe).
Na samodzielnych stanowiskach komputerowych w centrach obsługi podatnicy będą mieli dostęp do Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów, e-PUAPu oraz zarejestrują działalność gospodarczą.
Sposób działania centrów będzie zestandaryzowany, co oznacza, że podatnicy w każdym z nich będą mogli skorzystać z takich samych rozwiązań i być obsłużeni według jednakowych standardów. W Małopolsce oprócz centrum obsługi w Drugim Urzędzie Skarbowym w Tarnowie powstaną jeszcze 3 centra obsługi, zlokalizowane w Urzędzie Skarbowym w Bochni, Urzędzie Skarbowym w Nowym targu i Urzędzie Skarbowym Kraków - Nowa Huta.
Centra obsługi to jedno z wielu nowych rozwiązań wdrażanych w ramach Systemu Obsługi i Wsparcia Podatnika. W przyszłości planowane jest utworzenie kolejnych centrów oraz ciągły rozwój świadczonych przez nie usług.
Więcej informacji można uzyskać pod następującymi numerami telefonów:
- Ewa Gajda - tel. 14 632 82 40,
- Halina Wapniewska - tel. 14 632 82 19,
- Bernadeta Majzner - tel. 14 632 82 30.